ARTIKKELIT

Rosetta landing mission

Tohtori Harri Virolainen: Tiede ja ufot
(Klikkaa esitelmään Porin ufoseminaarissa 12.5.2012)



ULTRA-lehti on laajin suomenkielinen Eksopolitiikkaan liittyvä julkaisu. Pääset ULTRAAN klikkaamalla tätä tekstiä!






Klikkaa kuvasta Tuulamarian lehteen ja katso sieltä myös muita sivuja!





PEKKA TAMMINEN:
Olen saanut historioitsijan koulutuksen Tampereen yliopistossa ja opiskellut sivuaineina mm. aate- ja oppihistoriaa, museologiaa ja journalismia. Toimin vapaana toimittajana tänään ja minulta voi myös tilata tekstiä.

pekkatamminen@hotmail.com




 

 

Pekka Tamminen: Uuden ajan tietoisuuden jäljillä


Kirjoittamani haastattelu Päivi Kaskimäestä ja Espoon Dipolin huhtikuisesta 2012 Nyt -konferenssista julkaistiin Ultra 2/2011 -lehdessä:











 



Suuren syklin päätös

2012 Nyt -konferenssi jatkaa uuden ajan tietoisuuden jäljittämistä. Konferenssista on kehittynyt puolivuosittain eri puolilla Suomea kiertävä tapahtuma, jossa perusviesti uudesta ajasta ja tietoisuudesta yhdistää vaihtuvia luennoitsijoita. Viime syyskuussa Tampereella järjestetty 2012-liikkeen ensimmäinen kokoontuminen oli menestys. Tällä kertaa ollaan Espoon Dipolissa 9. -10.4. 2011 ja ohjelman sisältö ja luennoitsijat ovat uusia. Konferenssin järjestää ”Team 2012” eli Päivi Kaskimäki, Riitta-Marja Gauffin ja Veli Martin Keitel.

Päivi Kaskimäki, mitä seminaari haluaa ihmisille kertoa?

- Elämme merkityksellisiä hetkiä, kun planeetta Maa saavuttaa 26.000 vuotta kestäneen pitkän syklin taitekohdan. Maya-kalenterin päättymiseen liittyvissä ennustuksissa nousevat usein esiin maailmanloppu ja tuho. Konferenssimme on tuomassa uutta ja raikasta näkemystä näihin aikansa eläneisiin näkemyksiin. On ymmärrettävä, että vanhat ennustukset on tehty silloisen tietoisuuden ja havaintomaailman kautta.

-Me nykyihmiset olemme saavuttaneet evoluutiossamme viimeisen 50 vuoden aikana tietoisuuden, jolla voimme nyt nähdä asiat uudesta perspektiivistä ja uudella ymmärryksellä. Konferenssimme on juhlistamassa uudistunutta tietoisuutta ja tuomassa valoa sekä lisäselvitystä siihen, millaiset huikeat mahdollisuudet meille jokaiselle Maan asukkaalle ovat avautumassa.

-Muinaiset temppelit ja pyramidit eri puolilla maailmaa nousevat uudenlaiseen merkitykseen tämän syklin päättyessä. Niiden avulla esi-isämme ovat pystyneet seuraamaan Maan liikettä ja näin laskemaan tärkeitä syklejä ja galaktisia rytmejä. Mayoilta perinnöksi jäivät tarkat kalenterit ja tieto pitkän syklin päättymisestä 21.12.2012. Nykyihmisen tietoisuudellamme voimme ymmärtää, että tämä on yhden aikakauden loppu ja että sitä seuraa uusi aikakausi. Näitä muutoksia ja tapahtumia me jokainen elämme ja tunnemme juuri nyt.

Supertietoisuuden aktivoituminen

Uuden ajan muutokset näyttäisivät siis koskettavan jokaista ihmistä planeetallamme. Mitä ihan tavallisen ihmisen arjessa lopulta muuttuu?

- Käynnissä on niin yksilön kuin planeettammekin tasolla vapautuminen vanhasta ja siirtyminen uuteen; uudenlaiseen supertietoisuuteen. Ihmisen alkuperäiset asetukset palautuvat tuoden mukanaan muistin siitä, millaisia taitoja ja kykyjä me kukin omistamme. Ennen yliluonnollisiksi luokitellut taidot alkavat aktivoitua ja niiden tietoinen käyttö arjen tekemisissä alkaa pikkuhiljaa olla hyvinkin luonnollista.

- Tämä tietoisuus tuo mukanaan myös todellisen ymmärryksen ihmisen alkuperäisestä vapaudesta. Länsimaisessa sivistysvaltiossa me koemme elävämme hyvinkin vapaana ja itsenäisenä. Kun tarkkailemme elinympäristöämme, huomaamme että todellinen vapaus on melkoinen harha. Meitä ohjaavat kalenterit, tehokkuuteen perustuva teollinen aikakäsitys, raha ja yleiset moraalikäsitykset tai uskonnolliset traditiot. Tunnekenttämme on ollut väylä, jota pitkin meidät on saatu uskomaan monia asioita todeksi ja luulemaan, että olemme vapaita. Todellisuudessa olemme olleet osa massaa, joka on liikkunut yleisen mielipiteen ja tapojen orjana kuin huomaamatta.

- Todellinen tietoisuus avaa meidät näkemään asiat sellaisina kuin ne oikeasti ovat. Alamme nähdä, että kaikki ei olekaan sitä, miltä näyttää. Olemme antaneet vapautemme ja sitä kautta oman voimamme kokonaan tai osittain pois. Nyt on aika palauttaa oma voima ja vapaus ja alkaa tietoisesti käyttää omia taitojaan oman elämän uudistamiseen sellaiseksi, että siihen pääsee syntymään rauha, rakkaus ja omaehtoinen yhteisöllisyys. On aika ilmentää todellista vapaata tahtoa ja omaa luomisvoimaa. On aika kuunnella omaa luonnollista rytmiä ja sisäistä intuition sykettä. Se johdattaa meidät oikeaan paikkaan juuri oikeaan aikaan vastaanottamaan itselle vain parasta.


Konferenssi huipentuu 2012-kosmokonserttiin


Viikonlopun molemmat päivät päättyvät konserttiin. Lauantai-illan ”kosmokonsertti” perustuu saksalaisen, nykyään Ranskassa asuvan, Dietrich Gümbelin kosmoterapia-käsitteelle. Konsertissa käydään läpi seitsemän aistia musiikin ja performanssin keinoin unohtamatta ottaa yleisöä mukaan. Musiikki perustuu pitkälti improvisoinnille, joten konsertti muotoutuu lopullisesti vasta itse esityksessä. Sunnuntain puolituntinen konsertti koostuu perinteisemmistä lauluesityksistä, ilman laserefektejä.

Mukana konsertissa ovat myös Kirsi Ranto (vuoden 1998 tangokuningatar), Markojuhani Rautavaara, mestariviulisti Henrik Perelló, laulaja-tanssija Tuuli Nenonen ja taiteilija-kouluttaja Veli Martin Keitel. Tilaisuudessa nähdään Hessu Laaksosen laservalot, joita uusimman teknologian avulla ohjataan luomaan konsertille sopiva valo- ja värimaisema. Dietrich Gümbel pitää lauantaina myös kosmoterapiaan liittyvän esitelmän yhdessä Veli-Martin Keitelin kanssa.

Tapahtumassa luennoivat myös Suomessa jo tutuksi tulleet intiaanivanhin Rainbow Eagle (henkilökohtainen henkisyys ja kosmiset ystävät), kouluttaja ja hoitaja Katja Holopainen (kristallilapset) sekä tunnettu astrologi Seppo Tanhua (astrologian mahdollisuudet muutoksen ajassa).



Dr. Jose Argüelles (USA-Australia)


2012 Nyt -konferenssin kummisetänä ja suojelijana on Dr. Jose Argüelles. Hän on kirjoittanut lukuisia kirjoja tutkimuksistaan liittyen maya-kalentereihin ja heidän korkeakulttuurinsa viisauteen. Hän on ollut ensimmäisten joukossa nostamassa esiin vuoden 2012 merkityksiä ja on yksi tunnetuimpia maya-tutkijoita maailmanlaajuisesti. 13 kuun kalenteri, moderni kalenteri luonnollisen ajan rytmiin, on Argüellesin alulle laittama. Jo sadat tuhannet ihmiset seuraavat sitä ympäri maailmaa. Argüelles tekee videoesitelmän erityisesti Espoon konferenssia varten. Luennon tarkka otsikko on vielä auki, mutta se on jatkoa hänen pitämälleen esitelmälle Tampereella, jossa aiheena oli siirtyminen globaaliin tietoisuuskenttään.


Marjut Moisala, luento: Tietoisuuden spiraali Atlantikselta nykyhetkeen.


Miksi spiraali?

”Hyvinvointiyrittäjänä tapaan paljon asiakkaita, joilla on tarve selvittää jotakin “aiempaan” tai paremminkin samanaikaiseen inkarnaatioonsa liittyvää. Olen havainnut, että niistä monista eri mahdollisuuksista ns. edellisten elämien suhteen on vain muutama elämäntarina, joka vaikuttaa voimallisemmin aina kussakin ajassa. Tuon nimenomaisen inkarnaation voidaan sanoa olevan ikään kuin samalla tasolla tietoisuuden spiraalilla kuin missä henkilö juuri nyt on. Siten tuon inkarnaation värähtelytaajuus on jollakin tapaa samanlainen kuin nykyhetkessä koetut elämänkokemukset.

Ikivanha teosofinenkin oppi kertoo, että olimme alun perin henkisesti ajatellen “kotona” ja taajuutemme oli korkea valon taajuus. Vähitellen sielun lähtiessä kokemaan yhä raskaampia energian tasoja tapahtui alaspäin painuminen tietoisuuden spiraalilla. Unohdimme yhä enemmän keitä todella olemme.

Kokemukseni mukaan yhä useammat ihmiset juuri tässä hetkessä lähestyessämme vuotta 2012 ovat palaamassa omalla tietoisuuden spiraalillaan korkeammille valon taajuuksille. Näin ollen myös vanhat elämänkokemukset muinaisessa kulttuureissa kuten Atlantiksella ja Egyptin varhaisvaiheissa palaavat jälleen tietoisuuteen luonnollisesti. Olemme palaamassa kotiin Henkeen, ja vaikkapa Atlantis tai jokin muu meille tärkeä elämänkokemus voi olla porttimme tuohon oman Korkeamman Minuutemme ja sitten myös Henkemme valtakuntaan.

Kun olemme matkanneet vuoteen 2012 ja sen ohi, toivon mukaan värähtelytaajuutemme kollektiivisestikin nousee sinne Atlantiksen alkuvaiheiden Kultaisen ajan tasolle. Kuitenkin nyt, ennen sitä, meidän on tässäkin ajassa kohdattava myös Atlantiksen loppuvaiheiden tunnelma. Oman kokemukseni mukaan elämänmeno ja tunnelma on tässä ajassa paljolti samanlainen kuin se oli Atlantiksen loppuvaiheiden aikana. Luonto reagoi, mutta haluammeko me kuulla? Muisto Atlantiksesta on henkivakuutuksemme tässä ajassa ja samalla se on paluulippu kotiinpaluun junaan. Osaammehan tällä kertaa valita toisin, kunnioittaa toisiamme, Itseämme ja Äitiämme maata?”


Francis Xavier Aloisio ( Malta), luento: 2012 ja Maltan temppeleiden merkitys.
Maltan historia ja esihistorialliset temppelit


Maltan saaret ja Gozo sijaitsevat keskellä välimerta. Ne ovat olleet kohtauspaikkana monelle sivilisaatiolle, samalla yhdistäen esihistoriallisen menneisyyden nykypäivään. Malta on pieni saari, jonka pinta-ala on vain noin 320 neliökilometriä, mutta minkä se häviää koossa, se voittaa ikiaikaisuudellaan. Maltalla sijaitsee enemmän kuin viisikymmentä esihistoriallista temppeliä, kattaen ajanjaksot Lemurialta Atlantiksen sivilisaatioon.

- Ketkä rakensivat nämä majesteettiset rakennukset?
- Miksi niitä on niin paljon näillä saarilla ja pienellä alueella?
- Mikä oli niiden todellinen merkitys?
Temppeleiden merkitys oli ladata jumalaista tietoisuutta Maahan. Ne sijaitsevat korkeavärähteisten sähkömagneettisten energialinjojen kohdilla. Malta oli alun alkaen valtavan kokoinen globaali voimalaitos ja samalla myös kosmisen yhteydenpidon keskus. Se on tietoisuuden varasto.

Nämä temppelit ja niiden energiat ovat olleet hiljentyneinä Atlantiksen tuhosta asti. Malta ja sen temppelit tulevat jälleen toimimaan portaaleina, kun uuden ajan korkean potentiaalin energiat alkavat virrata niiden kautta maahan. Uuden ajan indigolapset tulevat olemaan myös merkittävässä roolissa saattaessaan meidät seuraavalle tietoisuuden tasolle, viidenteen ulottuvuuteen.

Francis Xavier Aloisio syntyi Maltan saarella mutta on viettänyt yli puolet elämästään ulkomailla. Ensin hän asui Perussa lähetystyötä tekevänä pappina. Hän muutti Englantiin, jossa hän lopulta erosi kirkosta. Hän on työskennellyt monissa sosiaalisissa projekteissa ja niiden vastuullisena vetäjänä.
Ulkomailla ollessaan hän oppi arvostamaan oman kotimaansa historiaa ja kulttuuria. Palattuaan kotimaahansa hänellä oli suuri tarve löytää tapa, jolla nostaa esiin Maltan rikas, esihistoriallinen kulttuuri. Ensin hän viimeisteli sarjan maalauksia, jotka kuvaavat Maltan matkaa historiansa läpi. Seuraavaksi hän aloitti omat tutkimuksensa Maltan temppeleissä ja kirjoitti niistä trilogian.

Francis opastaa tänään ihmisiä tutustumaan pyhiin paikkoihin temppelien kiertoretkillä Maltalla ja Gozossa. Hän vierailee ensimmäistä kertaa Suomessa.

Jani Kuusela, Luento: Tietoisuuden muutos suomalaisessa politiikassa

”Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä”, totesi Mahatma Gandhi aikoinaan. Nyt kun väistämättä elämme uuden aikakauden kynnyksellä, tulevat nuo sanat yhä laajempaa ihmisrintamaa kohti. Ensisijaisesti muutos kohdistuu tietoisuuteen – siihen että löydämme Kristus-valon tai lampun itsestämme. Se on hätkähdyttävä, henkinen herääminen, jossa koko vanha egokeskeinen maailmankuvamme romuttuu. Sen takaa tai alta paljastuu uusi tietoisuus, jossa me kaikki olemme yhtä. Onhan se melko järisyttävä juttu sen jälkeen, kun on aiemmin luullut olevansa vain se pieni, erillinen minä (ego), jonka olemassa ololle kaikki muut "minät" ovat uhka.
Muutos tapahtuu väistämättä myös muilla ihmiselämän osa-alueilla. Se tulee mullistamaan myös politiikan. Neale Donald Walsch kirjoittaa: ”Tunnustaessamme, että olemme kaikki aidosti YHTÄ, uskon meidän yhteiskuntana luovan uuden tavan päättää asioista. Käyttöön otetaan uusia demokratian muotoja, kuten alueellinen tai koko maan kattava suora kansanäänestys.” Saksalainen suoran demokratian puolestapuhuja Johannes Stuttgen sanoo: ”Suora demokratia on ihmisten yhdessä luoma, uusi yhteiselämän muoto, jossa jokainen ihminen kantaa itse vastuuta, eikä siirrä sitä edustuksellisille elimille, kuten parlamentille ja hallitukselle. Kyseessä on evoluution seuraava, korkeampi aste”, hän toteaa. Diana Cooper kuvaa myös kirjassaan 2012, kuinka kansanvalta tulee lisääntymään maanpäällä sitä mukaa, kun ihmisten värähtelytaajuus kohoaa.

Nyt kun ihmisyksilöt laajana rintamana ovat saavuttamassa uuden tietoisuuden, jossa he oivaltavat olevansa yhtä sekä toistensa että koko luomakunnan kanssa, tarvitsemme uudenlaisen poliittisen vallankumouksen. Myös Suomessa täytyy tulevien vaalien raivata tietä suoralle demokratialle ja kansanvallalle, joka on yksi osa tietoisuuden heräämistä. Tämän kehityksen puolesta puhuu myös uusi suomalainen kansanliike ja puolue nimeltä Muutos 2011.

Vaikka Suomen tasavallassa vallan tulisi jakautua tasan, silti valta siirtyy koko ajan pyramidin kärkeen yhä pienemmälle ja pienemmälle eliittijoukolle. Käytännössä tavallisella rivikansalaisella ei ole juurikaan valtaa. Suora demokratia kääntää nykyiset valtasuhteet ympäri. Valta laskeutuu pyramidin huipulta pyramidin pohjalle. Jokainen henkinen ihminen tuo mukanaan poliittiseen muutokseen lisää henkisyyttä. Pääasia on, että näemme suoran kansanvallan tarkoituksellisuuden matkalla kohti uutta aikaa ja uutta ihmisyyttä.

Lisää konferenssista löytyy internetin sivuilta: www.2012nyt.net
Ufoilta Auringon Paikassa
Järjestimme ufoillan Auringon Paikassa perjantaina 27.11.2009 kello 18-20. Teemana oli Valmistautuminen Maan ulkopuolisten olentojen kohtaamiseen!

Käsiteltäviä aiheita olivat:

-Eksopolitiikka (Exopolitics) on  liike, joka vaatii salattujen ufoarkistojen avaamista ja Maassa vierailevien avaruusolentojen läsnäolon virallista tunnustamista kansainvälisellä tasolla

-Omien sisäisten “avaruudellisten arkistojen” eli henkilökohtaisten ufokokemusten avaaminen

-Galaktinen ja henkinen yhteys ufovierailujen taustalla

+ vapaata keskustelua teeman ympärillä!

Auringon paikan osoite: Näsilinnakatu 25 B. 3. krs. ( ovisummeri )
Tampere

Oviraha:10,00 euroa

Tervetuloa kuuntelemaan, kyselemään ja keskustelemaan!

Eksopoliittiikka
Kansainvälinen eksopoliittinen liike ei enää mieti, onko avaruusolennot totta vai ei. Me tiedämme jo, että Maapallolla vierailee olentoja Maan ulkopuolelta. Nyt kysytäänkin, mitä tästä seuraa eli miten me alamme toimia yhteydessä Maan ulkopuoliseen älyyn. Maan ulkopuolelta tulevat olennot tuskin haluavat siivota jälkemme, jotta pääsemme sotkemaan asioitamme lisää. Sen sijaan voimme aloittaa intergalaktisen yhteistyön ja oppia jotain sivilisaatioilta, jotka ovat pitemmällä kehityksessään kuin me. Olennaista on, että ensin uskallamme näkyvästi tunnustaa, että meillä on vieraita. Tämän jälkeen voimme avoimesti pyrkiä näkyvään vuorovaikutukseen näiden vieraiden kanssa.

Lue lisää Pekan blogisivulta (HENKISIÄ KIRJOITUKSIA)!


Martin Keitel Egyptissä

Olin Egyptissä 10.-17.12.2007. Ehkäpä saat pienen hitusen auringonvaloa
sisääsi näitä katsellessasi.    

Näkymä Gizasta






Saavuimme Luxoriin Niilin rannalle maanantai-iltana 10.12. Tiistaina teimme 
retken Luxorin itärannala. Karnakin ja Luxorin temppelit patsaineen ja pilareineen
olivat vaikuttavia.


Enemmän oikeastaan säpsähdytti paikallisten "asiakaspalvelijoiden" suorasukainen
myyntistrategia - onneksi siihen alkoi jo muutaman päivän kuluttua vähän tottua.

Keskiviikkona kävimme kuninkaiden laaksossa joen länsirannalla sekä naisfaarao
Hapsepshutin temppelissä. Faarao Seti II:n haudassa koin aavemaisen, lähes
painajaismaisen tunteen, että olin joskus joutunut itse suljetuksi sinne sadoiksi
vuosiksi tuomittuna harhailemaan kammion muutamassa huoneessa vain seinien
värikkäät hieroglyfit seuranani. 

Onko Seti II aikaisempi inkarnaationi? 
Tuskinpa sentään - ehkäpä  nappasin jonkun onnettoman sielun muistikuvan,
joka oli tallentunut kolkon kammion  kiviseiniin... Tuntemus oli kuitenkin
hyvin voimakas ja selkeä, enkä mitään  vastaavaa kokenut parissa muussa
haudassa, joissa pistäydyin. 

Keskiviikko-iltana lähdettiin yöjunalla kohti Kairoa. Siellä  mentiin  heti
torstaiaamuna Gizan pyramideille. Pääsy suuren pyramidin sisälle järjestyi
ongelmitta, koska jostain "kumman syystä" turisteja oli torstain upeasta säästä
huolimatta epätavallisen vähän.

Myöskään pyramidin sisälle astuminen ja "suuren gallerian" läpi kulkeminen ei
tuntunut mitenkään ihmeelliseltä. Mutta tullessani "kuninkaan kammion"
sisäänkäynnille (alle metrin korkuinen reikä huoneen nurkassa), korviin
kantautui taivaallinen laulu. Ryömittyäni sisään, äänen lähteeksi paljastui
joukko nuoria, jotka olivat tuikkujen valossa kerääntyneet kammion
seinustoille laulamaan. Tämä tuli minulle kuin tilauksesta; liityin oitis "kuoroon",
osaksi enkelikuoroa, jonka taivaallinen sointi selittyi kuninkaan kammion
ennenkuulumattomalla akustiikalla! Tuntui kuin koko valtaisa kivirakennelma
olisi resonoinut ja laulanut kanssamme, pienetkin äänet jäivät kaikumaan
ainakin 10 sekunniksi. Nuoret olivat venäläisiä turisteja, jotka olivat juuri 
lähdössä kohti Luxoria. Heidän mentyään jäin kammioon aivan yksin !!
Jatkoin laulamista ja ihmettelin pyramidin käsittämätöntä sointia. Tuntui
kuin olisin yksin ollut kokonainen kuoro, kun äänet jäivät pitkäksi aikaa
soimaan samalla kun tapailin uusia sävelkorkeuksia harmoniaa täydentämään.

Gizan jälkeen menimme Saqqaraan, jossa sijaitsee vanha porraspyramidi
ja joitakin muita historiallisia  rakennelmia. Illalla sairastuin paikalliseen
vatsapöpöön, josta oli varoiteltu. Huolelliset hygieniatoimenpiteet eivät
ehkäisseet sairastumista, ehkäpä ansaitsin pienen vaivan palkaksi "asiattomasta"
vierailusta pyhissä haudoissa...                                                  

Onneksi perjantai oli välipäivä, ja oli mahdollista levätä. Levon, lääkityksen ja
positiivisen asenteen tuella olin kuitenkin jo perjantai-iltapäivänä ystäväni kanssa
reippaasti tutustumassa Kairon koptilaiseen kaupunginosaan (n. 10% egyptiläisistä
on koptikristittyjä). Siellä oli muslimimaailman levottomaan  meininkiin verrattuna
mukavan rauhallista ja rentouttavaa oleskella.

Lauantaina tutustuimme  islamilaiseen linnoitukseen (Citadel), jossa oli useita
moskeijoita ja upea näköala Kairon ylle.  Paluumatkalla yöjunassa sain ainoan
selvän  vision koko matkan aikana. En saanut  nukutuksi (liian myöhäisen iltapalan
ja kovasti keinuvan ja kolisevan junan takia), mutta juuri tuossa levottomassa
tilassa selkeä visio aukeni suljettujen silmieni edessä (olin siis täysin hereillä).
Näin edessäni valkoisena auringonvalossa hehkuvan Niilin laakson pyramideineen
ja sfinkseineen. Kaikki oli kovin puhdasta ja valoisaa... Sitten etualalla olevan
temppelin valkoiseen seinään ilmestyi koreita kultaisia koristeita. Aluksi ne
kimaltelivat valkoista taustaa vasten, mutta sitten valkoisen joukkoon ilmestyi
sysimustaa "mönjää", joka nopeasti levisi. Pian se peitti kaiken valkoisen alleen,
kultakoristeiden säilyessä ja jopa lisääntyessä etualalla. Sitten kultaisten
koristeiden joukkoon alkoi rakentua värikästä mosaiikkia...ja hetken kuluttua
mosaiikki täytti näkymän, niin että vain  vähän mustaa pilkotti värikkäiden palasten
välistä. Vision lopussa näkökenttäni oikeassa alareunassa aukeni "ikkunaluukku",
josta näkyi alkuperäinen valkoisena hohtava jokilaakso - mutta nyt vieläkin
valkoisempana!  Jätän lukijan tulkittavaksi mitä tämä visio tarkoitti, itselleni se
oli melko selvä...

Citadelin moskeija



Sunnuntaina oli vapaata aikaa kierrellä Luxorissa. Löysin itseni aamupäivällä
Luxorin koptilaisesta kirkosta, jossa oli sama rauhallinen ilmapiiri kuin
vastaavassa paikassa Kairossa.Siellä ystävällinen enkelimäisesti hymyilevä
nainen opasti minua koptilaiseen kristillisyyteen ja esitteli  kirkkoa. Sitten hän
antoi minulle pienen kuvan. Tunsin vahvasti miellyttävän energiavirran oikealla
puolella kehoani, ihmettelin hetken mistä se oli peräisin ennenkuin oivalsin
sen tulevan juuri tuosta naisen antamasta kuvasta. Siinä oli hyvin kaunis
maalaus hymyilevästä Kristuksesta syvänsinisellä pohjalla. Kaiken
jättimäisen mahtipontisen muinaisegyptiläisen arkkitehtuurin jälkeen tämä
yksinkertainen kokemus oli matkan miellyttävin ja opettavaisin (no, ehkä sen
laulusession ohella). Tässä tuntemassani energiassa  varmaan piili avain tuohon
entistäkin valkoisempaan Egyptiin...
                                                   
Ja tässä syntyykin sopiva "aasinsilta" (Egyptissä aasit näyttävät olevan
huomattavasti kamelia yleisempiä kuormajuhtia) joulunaikaan. Puhtaan rakkauden
ja valon Kristustietoisuus on nyt asettumassa koko ihmiskunnan hallitsevaksi
energiaksi. Tämän Kristus-energian toin tuliaisina myös Egyptistä, eikä se
ole ristiriidassa tuon kulttuurin loiston ajan ylväiden henkisten päämäärien
kanssa. No, äh, tämä nyt alkaa mennä jo liian paatokselliseksi.

Eipä siis muuta kuin Kristus-valoa,
VeliMartin



Marjut Tiibetissä
TIIBETIN BUDDHALAISUUS TURISTIN SILMIN
eli Marjut matkalla Dharamsalassa  maaliskuussa 2006
Tiibetin buddhalaisuus on omaleimaista ja poikkeaa buddhalaisuudesta esim.  Japanissa jo  senkin vuoksi, että siinä  on  paljon  myös shamanistisia piirteitä.
Tämä uskonto jakautuu kansanuskontoon ja sisäpiirin tietoon, kuten muutkin uskonnot, kaikille annetaan tietoisuutensa  tason mukaista tietoa ja viisautta. 

KANSANUSKONTO
Kansanuskontoon  kuuluu palvontaa, pienempiä  jumaluuksia, taikauskoa. Kansa tarvitsee rituaalinsa ja siunauksensa maanpaossa elävän kansan kansallistunteen ylläpitämiseksi. Tiibetiläisyydessä uskontoa ja hallintoa ei ole erotettu vielä tänäkään päivänä, kuten monissa muissa kulttuureissa on.

Dalai Lama ei ole kansalle vain johtaja tai  tai ylin uskonnollinen johtaja vaan jumaluuden lihaksi tullut ilmentymä, Avalokitesvara,  jalokivi lootuskukassa,  myötätunnon ruumiillistuma.

Kansa tarvitsee vahvan johtajan, joka pitää yllä uskoa paluusta vapaaseen Tiibetiin.

SISÄPIIRIN USKONTO, AITO YDIN
Aitona jalokivenä lootuskukassa, eli korkeamman tiedon ylläpitäjinä tai ikuisen tulen vartioina toimii tiibetiläisten munkkien yhteisö. Heillä on hallussaan korkein viisaus ja tieto, joka on moneen kertaan ”hävinnyt” maaplaneetan myllerryksissä, mutta joka ei tietenkään  todellisuudessa ole hävinnyt, vaan Tiibet on ollut Nepalin ohella tuo tiedon ja viisauden säilyttäjänä. Ollessaan pitkään eristyksissä ja maantieteellisestikin vaikean kulun takana, he ovat mielestäni säilyttäneet aidon ydintietonsa henkisistä lainalaisuuksista ja olemisen mysteereistä. Toivokaamme, että he säilyttävät sen edelleen maanpakolaisuutensakin aikana vastavoimansa Kiinan painostuksesta huolimatta, tai ehkä juuri sen takia..

Kalachakra tarkoittaa korkeinta opetusta  ja kalachakrarituaaleissa tuota opetusta jaetaan eteenpäin niille, jotka kykenevät tietoa vastaanottamaan. Korkeat lamat ovat tiedon jakajia.

Korkeimpia opetuksia opettaa myös Tiibetiläinen  kirja elämästä ja kuolemasta. Siinä kuvataan mm. erilaiset bardo-tilat, jotka ovat kuoleman jälkeisiä tiloja, mutta koettavissa myös eläessä fyysisessä kehossa. Itse yhdistäisin tämän länsimaissa opetettuun esoteeriseen vihkimystiehen ja valaistumiseen erilaisten tietoisuuden tilojen kautta.
Tarunhohtoisen Shambalan olemassa oleminen jollakin maata lähellä olevalla taajuudella kuuluu salaiseen  tiibetinbuddhalaiseen opetukseen. Matkalla kuulimme ainakin yhdestä lamasta, joka kertoo käyneensä shambalassa ja palanneensa sieltä takaisin asiasta kertomaan. Hän on ainut, jonka kuulin olleen yhteydessä myös  avaruusolentoihin.

Tiibetiläisten mestarien parissa elää myös taito   muuttaa aine energiaksi eli ns. sateenkaarikehojen luominen.  Kiinalaisessa tiibetissä elää  ” tavallisten nunnien ” yhteisö, joiden keskuudessa tämä ilmiö on yleinen. Heidän kohdallaan tapahtuu kuitenkin paljon myös osittaista sateenkaari-kehon (valokehon) luomista siten, että kuoleman hetkellä nunnista on jäänyt jäljelle esimerkiksi osa jalkaa tai kättä, muun osan muuttuessa energiaksi. Näin heidän kerrotaan siirtyvän toiseen ulottuvuuteen ilman  tavallista kuoleman  ja kuoleman jälkeisten tasojen kokemusta.

Shambalan olemassaoloon on helppo uskoa Himalajan jylhiä maisemia katsellessa, mutta samaan aikaan kansan uskontoon kaipaa enemmänkin tuota myötätuntoisuuden jalokiveä kun näkee kaduilla asuvien kodittomien ja sairaiden kohtalon. Karman käsite on monin paikoin  omaksuttu mielestäni juuri tuhoavalla tavalla rakentavan sijasta ja siten ainakin Dharamsalassa tuo varsinkin  intialaisten kadunmiesten ja -naisten  omaksuma karma-käsite tuli jo kovastikin esille siten,  että  sairasta tai köyhää ei tarvitse auttaa liikoja koska hän on tilansa kautta vain sovittamassa ”pahaa karmaansa” ja seuraavassa elämässään syntyykin sitten jo parempiin olosuhteisiin. Kärsimys on kuitenkin kärsimystä olipa se itse aiheutettua tai ei, joten sikäli myötätunnon kukkasten soisi kasvavan  enempi myöskin tavallisten kansanuskovaisten tietoisuuksissa ja sydämissä. Toki tiibetiläiset vielä tätä hyvettä enempi tuntuvat harjoittavan, kuin paikallinen intialainen väestö, mutta valitettavasti välinpitämättömyyskin on kuin tarttuva tauti, ellei siihen puututa aktiivisella tavalla. Siten Dalai Laman esimerkkiä ja toimintaa  myötätuntoisuuden puolestapuhujana ei voida kyllin korostaa ja kiittää.

Hengellisyys ja politiikka ovat toisiinsa kytkeytyneet varsinkin nykyisen Tiibetin ja Kiinan pakkoavioliiton kautta. Tapasimme toisen Karmapan, jonka Dalai Lama on hyväksynyt ja todennut jälleensyntyneeksi Karmapaksi, tulevaksi Tiibetin kansan johtajaksi. Kuitenkin toinenkin, kiinalaisten ”löytämä”, Karmapa on olemassa ja  aika näyttää kumman nuorukaisen askeleet kantavat tämän  sitkeän kansan johtoon, kun aika sille on kypsä.

Mieleenpainuvinta tiibetin hengellisyyttä ja shamanistisuutta koimme Netsun-munkin transsimeediotilaisuudessa eräänä varhaisena kuulaana aamuna, kun olimme saaneet vihiä, että tuollainen tilaisuus tultaisiin Netsunin luostarin sisäpihalla järjestämään.  Toisen luostari munkit olivat pyytäneet Netsun-hengeltä tietoa ja vastauksia kysymyksiinsä, niinpä Netsunin kanavana toimiva munkki meni toimensa mukaisesti transsiin antaen kehonsa tuon Netsun-hengen käyttöön.

Netsun ei ole  ulkoisesti  mikään enkelimäinen olento, vaan niin sanotusti  suojeleva henki,  joka kuvataan melko pelottavanakin hahmona. Transsiin meno kestää tunteja ja sitä siivittävät keltahattuisten laamojen soittamien torvien törähdykset ja rummutus sekä mantrat. Meille kerrottiin, että Netsunia kanavoiva munkki elää harvoin yli 50- vuotiaaksi, sillä transsimeediona toimiminen kuluttaa kanavan elinvoimia paljon. Oppaamme Erja kertoi olleensa kerran aivan munkin lähellä hengen mennessä häneen ja tuolloin munkki oli noussut leijumaan korkealle ilmaan ja  oppaamme vieressä ollut ranskalainen nainen oli pyörtynyt järkytyksestä ja jouduttu kuljettamaan ulos tilasta. 

Me emme nähneet aivan tällaista korkealla leijumista, mutta kun Netsun oli antanut vastauksensa kysyttyihin kysymyksiin suljetussa sisätilassa, oli aika kansankin saada oma osansa ja Netsun-munkki saatettiin ulos sisäpihalle jakamaan siunattuja punaisia siemeniä kansalle. Hänen molemmilla puolillaan kulkevat avustavat munkit pitivät huolen  siitä, ettei  transsissa ollut munkki päässyt leijaileman kovinkaan korkealle, vaan pysyi jotakuinkin maan kamaralla. Ilmassa oli suurta kansanjuhlan tuntua, eihän Netsunin siemeniä joka päivä jaeta, vaan 2-3 kertaa vuodessa.

Tiibetiläiset ryntäsivätkin sellaisella riemulla siemeniä hakemaan ja tungeksivat pienessä portaikossa, että oli ihme ettei kukaan liiskaantunut jalkoihin tai mitään muuta vakavaa tapahtunut. Saimmepa mekin viimeisten joukossa noudettua omat onnea tuovat siemenemme, joita oppaan ohjeiden mukaan sulloimme muun muassa  lompakkoon takaamaan turvan taskuvarkaita vastaan. Kulkiessani Netsun-munkin  ohi panin merkille hänen transsinsa voiman ja katseen, joka ei ollut tästä maailmasta. Kun kanavana toimivaa munkkia sitten lähdettiin saattamaan takaisin temppelin puolelle hänen askeleensa olivat todella kepeät. Lähinnä kuukävelyä muistuttavilla pitkillä loikilla hän eteni kohden temppeliä ja täytyy tunnustaa, että koko tilaisuus oli anniltaan aivan omaa luokkaansa. Elämän ilmiöiden kirjossa kirjaan Netsun-kokemuksemme sarjaan ”vaikea uskoa, ellen olisi omin silmin nähnyt”. 
Siunaus oli mukanamme ja näimme ja koimme Nestunin lisäksi monia vavahduttavia ja voimallisia kokemuksia matkallemme eikä vähäisempänä Dalai Laman antamaa siunausta kevätopetusten aikaan jolloin oli paikallinen juhlapäivä nimeltään ”päivä jona Budda käänsi dharman pyörää” (eli antoi ensimmäiset opetukset). Tuo siunaus oli energeettisesti hyvin voimakas ja toi kyyneleet varmasti kaikkien ryhmämme jäsenten silmiin, ja minun silmiini erityisesti siksikin, että olin tuon tilanteen nähnyt unessa jo useita vuosia aiemmin, vaikken uskonut tuolloin näin lähelle Dalai Lamaa pääsevänikään.  

Hämmästyttävää tämän kaiken siunausten ja henkisten kokemusten tulvan jälkeen oli huomata ja todeta, että vaikka henkisyys ja yliaistillisuus ovat jokapäiväistä leipää tiibetiläisten keskuudessa on arjen puheissa paljon ns tabuja, joista ei puhuta. Yksi näistä tabuista on ufo-ilmiö. Valoilmiöitä  nähdään paljon tuolla vuoristoisella seudulla, mutta niistä ei puhuta. Samoin valotti oppaamme Erja meitä siitäkin, että vaikka mekin tapasimme myös tiibetiläisen tantrisen suunnan shamaanin, jonka istunnossa olimme mukana, niin hänkään ei koskaan ääneen kerro tai mainitse saavansa tietoa esimerkiksi omilta oppailtaan tai henkisen tason olennoilta. Näistä asioista ei yksinkertaisesti puhuta, ei ainakaan yleisesti. Ehkä asioiden sanallistaminen on heidän mielestään epäpyhää, monestihan sanat latistavat kokemuksen tai jopa vääristävät sen.  

Pyhyys leijui tämän pienen kaupungin kaduilla ja laaksossa. Viimeisenä ennen nukahtamistamme majapaikkanamme olleessa luostarissa kuulimme mantrojen laulantaa ja aamuisin heräsimme lintujen lauluun ja mantroihin. Energiataso oli korkealla koko tuolla alueella eikä voinut olla vaikuttamatta chakroihinkin ihan konkreettisella tavalla. Unen tasolla koimme paljon ja yhä enemmän päivä- ja yöunet nivoituivat toisiinsa tuollakin pyhällä matkallamme. Untahan elämä onkin ja energoiden leikkiä, myös päivätodellisuudessamme. Kuitenkin, vaikka elämä sinänsä on harhaa ja ilmiöiden leikkiä havaitsevassa tietoisuudessa, ovat elämän tapahtumat kuitenkin tosia heille, jotka ne todeksi kokevat.

Dalai Laman  meille antama siunaus oli valtuutus lähteä myötätunnon tielle omassa elämässämme. Tuota siunausta saadessani tiesin, että yksi keino minulle tuota myötätuntoani ilmentää tiibetiläisille, oli jatkaa tiibetiläisen kummityttäreni Tenzinin rahallista tukemista hänen aloittaessaan jatko-opintonsa peruskoulutuksen jälkeen. Näin hänestä voisi kasvaa ihminen, joka omalla toiminnallaan taas pystyisi koulutuksensa turvin antamaan apua kanssakulkijoilleen ja omalle kansalleen.  Kannattavaksi myötätunnoksi en koe tilannetta, jossa jaamme rahamme kadulla oleville köyhille opettaen heidät näin jäämään kurjaan tilanteeseensa, vaan paremminkin voimme auttaa auttamalla kehitysmaiden ihmisiä itse auttamaan itseään.  
Kummilapsitoiminta Planin tai vaikkapa sos-lapsikylien kautta on mielestäni yksi hyvä keino jakaa myötätuntoista rakkauttaan ihmisille jotka kärsivät, olipa henkinen syy kärsimykseen mikä tahansa.

Minun tyttäreni Tenzin on nyt 19- vuotias  aurinkoinen nuori nainen opiskelemassa sairaanhoitajaksi Etelä-Intiassa neljä vuotta kestävässä sairaanhoitajakoulutuksessa, jossa hän perehtyy myös kiinalaiseen lääketieteeseen. Uskon,  että hän tulee olemaan vielä suureksi hyödyksi niin omalle kansalleen kuin monelle muullekin kanssakulkijalleen tässä elämän laulussa jonka säkeet Dharamsalassa kuuluivat  aina vain uudestaan ja uudestaan; OM MANI PADME HUM..OM MANE PADME HUM..  (jalokivi lootuskukassa, olkoon ylistetty..)

siunaavin terveisin  
Marjut Moisala


Saturnuksen kuu olisi sopiva elämälle
Saturnuksen pieni kuu, Enceladus voi olla maapallon lisäksi paras paikka elämälle aurinkokunnassa. Tohtori Bob Brown kertoi Wienissä tutkijoiden konferenssisa, että Enceladussa on yksinkertaisia orgaanisia molekyylejä, vettä ja lämpöä, siis elämän tärkeimmät edellytykset.

Onko parapsykologia tiedettä 
Monet huomattavat tiedemiehet ovat tutkineet parapsykologisia ilmiöitä. Esimerkiksi voidaan mainita Camille Flammarion, William Crookes ja Oliver Lodge, Charles Richet, Pierre ja Marie Curie

Keskustelu oli vilkasta varsinkin 1900 -luvun alkupuolella. Nykyään tieteellinen keskustelu on hiljaista tällä alueella. Tiedeyhteisö on ikäänkuin unohtanat parailmiöt. Ilmiöt kuitenkin jatkuvat eivätkä suostu painumaan maton alle.

Usein kysytään onko parapsykologista tutkimusta, jota voidaan pitää täysin tieteellisenä. Toisaalta voidaan kysyä voiko luonnontieteellisiä kriteereitä edes soveltaa para-alueeseen. Jotkut sanovat, että jos jokin tulos tai havainto ei sovellu tieteelliseen paradigmaan, se voi olla merkki uuden paradigman esiintulosta. Historiassa on paljon esimerkkejä siitä, miten jokin epämääräinen ja teorioihin sopimaton havainto onkin muuttanut täysin ko. teorian luonteen ja havainto onkin ollut hyvin olennainen uuden käsityksen vakiinnuttua.

Onko jonkin asian selittäminen epätieteelliseksi pelkoa siitä, että maailma muuttuu hallitsemattomaksi? Usein valtavirran tieteilijöiden esittämä parapsykologian tutkimuksen arvostelu on epäasiallista.

Parapsykologinen tutkimus käyttää samoja tilastotieteeellisiä menetelmiä kuin mikä tahansa muu "hyväksytympi" tutkimus. Mistä siis ristiriita. Usein näyttää myös siltä, että paratutkimus noudattaa tarkemmin kuin "tavallinen" tutkimus tieteellisen tutkimuksen peraatteita.

Parapsychological Association (PA), jossa on 300 jäsentä, on tärkein aiheen tiedemiehistä koostuva seura. Jäsenistöstä vain noin 50 on kokopäiväisesti parapsykologian tutkijoita. Tämä johtaa tietenkin siihen, että tutkimusten määrä on aika vähäinen ja hypoteesien rakentaminen ja testaaminen on vähäisempää kuin ns. kovassa tieteessä.

Francis Bacon (1625): ‘‘On olemassa sellainen taikausko, että taikauskoa on vältettävä.’’  Onko tämä taikausko esteenä ennakkoluulottomalle tutkimuk- selle?

Olavi Kiviniemi kirjoittaa paranet-fin -keskustelupalstalla seuraavaa:
Parapsykologian tutkijoiden mukaan he tekevät täyttä tiedettä. Monet
skeptikot kuitenkin aivan vakavissaan väittävät, että parapsykologia on
vale- eli pseudotiedettä. Nyt on tästä aiheesta ainakin jonkin aikaa
saatavissa ihan tutkittuakin tietoa tässä osoitteessa.

Olavi jatkaa: Parapsykologian tutkimuksessa on ongelmana vakaiden koetulosten ja onnistuneiden koetoistojen saavuttaminen, mutta samoja pulmia on monissa muissakin tieteissä. Siksi Mousseau keskittyy tieteen olemukseen sen tutkimusmenetelmien kautta. Hän toteaa tutkimuksen tapahtuvan induktion ja deduktion avulla eli että tehdään havaintoja ja pyritään kehittämään niistä teoriaa niin, että päästään uudelle tasolle ja pelkkien havaintojen taakse.

Olli Pajula